lördag 7 september 2013

Riassunto della settimana

En vecka har snart passerat! Vid den här tiden för en vecka sedan satt jag hemma hos min bror och hans fru, tuggade på en god bruschetta och var ängslig och nervös inför morgondagen. Nu, sju dagar senare, har nervositeten lyckligtvis släppt, och jag börjar verkligen komma in i livet här. Visst, jag har inte tvättat kläder och knappt lagat mat än, och okej, jag har inte heller hunnit packa upp helt, men fan, visst har jag kommit in i livet ändå! Typ.

Livet knallar på, och jag, Jakob, "Tom" och "Ryu/You" har börjat äga hela Florens. Folk tillber oss, välkomnar oss var vi än går, och det säljs redan souvenirer och posters över hela stan med bilder på oss. Typ. Öh. Ignorera detta stycke bara, låtsas som att du inte läste det. Så, kryssade över det nu.

Hur som helst. Under dagarna har vi gått i skolan och på kvällarna har vi hängt på olika piazze (torg) och i en del barer. Finns rätt mycket att välja bland, men jag gillar framför allt torgen eftersom det jämt är massa folk där och de är dessutom kantade med olika, mindre barer. Mitt lokalsinne har kommit igång på allvar, och det mesta känns rätt hemma nu. Känner redan att flytet i språket har förbättrats, och förhoppningsvis fortsätter det på samma vis.

Imorgon bär det av till Cinque Terre, fem små byar som är kända för sina vackra vyer och fina arkitektur, med mera. Minns hur jag ofta brukade googla dem för 1-2 månader sen, och det ska bli riktigt häftigt att få se byarna på riktigt nu. Så, 7.15 framför la stazione centrale, sen hoppar vi på en buss med en grupp andra studenter och turister.

Till sist: Jag nämnde att jag börjar komma in i livet här. Det här, på min vägg, är det största tecknet på det, om jag får säga det själv.


Jag tror att jag ska rubricera varje inlägg på italienska. Då kanske ni också lär er lite. Rubriken här ovan betyder t ex "sammanfattning av veckan."

Ci sentiamo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar