onsdag 4 september 2013

Firenze, ti amo!


Tre dagar har passerat. Flugit förbi. Och jag börjar komma in i livet här nu.

Nervös och ängslig gick jag av planet på flygplatsen Peretola i Florens den 1 september, efter att ha flugit från München. Ställde mig i en buss, kollade omkring mig, och såg en SAS-etikett på en tjejs ryggsäck.

Där och då släppte nervositeten. Jag gick fram, frågade om hon var svensk, och absolut - det var hon. Stephanie var hennes namn, och plötsligt hade jag lyckats få min första florentinska vän.

Det dröjde inte länge innan jag insåg att det engelska språket inte skulle räcka särskilt långt här. Hyresvärden höll snabba monologer på italienska, och jag var tvungen att göra mitt bästa för att hänga med i konversationen. Detsamma gällde lärarna i skolan; lite basic engelska, men inte mycket mer än så.

Nåväl. Nu har tre dagar gått och det börjar kännas riktigt bra nu. Jag bor i en slags korridor/lägenhet med japanerna Takumi och Ryunosuke (stavning?!?), och så en härlig österrikare som heter Jakob. Riktigt skönt gäng faktiskt.

Svenskar finns det gott om. Flera i skolan, och ett flertal andra som vi stött på här och där. Turister förresten, det kryllar av dem. Man måste leta noggrant för att urskilja några få italienare bland alla britter, amerikaner, tyskar, brasilianare, och så vidare. Ja, nästan i alla fall.

De två första kvällarna gick vi till olika barer och drack lite öl, faktiskt inte så billigt som jag hoppats på, men fortfarande billigare än Sverige. Ikväll satte vi oss vid underbara floden Arno med en gitarr och spelade typ allt och lite till. Sociala människor stannade, sjöng med en stund, snackade lite. Riktigt skönt faktiskt. Nackdelen är att jag har fått alltför lite sömn de här dagarna, och får kämpa för att hålla ögonen öppna i skolan. Men men, kaffet räddar mig. Kaffet förresten, I love it!

Slutligen, för att punkta upp några viktiga fakta:
  • Var inte Juventus-supporter i Florens. Det funkar inte, det håller inte, du överlever inte. Jag måste se mig över axeln var jag än går. Det här kan sluta illa. Riktigt illa.
  • Mitt rum är enormt. Typ större än mitt rum i Sverige. Trodde på typ 4 kvadratmeter på förhand, men det är mycket större än så. Stor soffa, skrivbord, stort fönster, allt!
  • Florens är en oerhört vacker stad. Jag är vanligtvis inte särskilt intresserad av arkitektur och sådant, men det här är riktigt ballt. Mi piace moltissimo!
  • Vi håller på att skriva en låt, jag och österrikaren och ena japanen. Vi kallar den Sausage. Ja, du läste rätt. Sausage.
Nu måste jag verkligen sova. Buona notte!

3 kommentarer:

  1. Testing, testing...

    SvaraRadera
  2. Nu verkar det alltså fungera, men krångligt att man måste välja namn/webbadress.

    Härligt att du fått en sån bra start på din resa, med schyssta room-mates och ett bra boende, du kommer ha det så toppen!
    Ser fram emot att läsa mer, och du, sova kan man göra när man blir gammal ;)

    kramar!!!

    SvaraRadera
  3. Jakob, fan vilket schysst namn!

    SvaraRadera